glasräcke

När man ska designa och inreda ett hotell så är det viktigt att tänka på en hel del grejer. Det man ofta vill är att skapa en lyxig känsla så att den som kommer för att bo på hotellet får känslan av att bli lite bortskämd och att denne unnar sig något extra. Givetvis är inte detta fallet för alla hotell, vissa fungerar bara som en övernattningsplats, och då är lyxkänslan inte lika viktig. Hur som helst så är glas ett väldigt bra material att använda när man vill skapa ett lyxigt intryck. Det kan tyckas att det inte är så lyxigt med glas, men här kommer ett exempel. Tänk dig ett glasräcke gentemot ett räcke i metall eller något annat material. Vilket skulle man säga ser mest lyxigt ut? Ett stilrent glasräcke eller ett klumpigt i någon tungmetall? De flesta hade nog svarat just ett glasräcke på den frågan. Vi fortsätter lite på temat glasräcke, tänk dig en lobby med en övervåning i etagestil. I denna situationen hade ett användande av glasräcke kunnat skapa ett mer öppet och luftigt intryck då man inte döljer någon yta med en heltäckande halvvägg. Då är frågan återigen, vad känns mest lyxigt? Ett utrymme som använder glasräcke och ser stort och luftigt ut, eller ett utrymme med flera räcken som täcker och skärmar av så det känns litet? Återigen hade nog de flesta svarat alternativ nummer ett. Detta är dessutom bara ett exempel på hur glas kan kännas lyxigt. Diamant är ett annat. Diamanter har blivit känt som något lyxigt, det är det inget tvivel om. Genom att använda glaskristall kan man framkalla den diamant lika looken på mycket, och detta blir ytterligare ett sätt där glas känns lyxigt. Öppenhet och skinande detaljer utstrålar gärna lyx och glas är ett sätt att åstadkomma just detta. Visst är inte glas det billigaste materialet man kan komma över, men det är i alla fall billigare än diamant. Tänk på hur mycket glasdetaljer det finns nästa gång du besöker ett hotell och ställ dig frågan, hade det varit lyxigare med mer eller mindre lyxigt med mindre?

restaurang öland

 

En av de absolut mest återkommande frågorna som man får när man jobbar på hotell är tips på härliga restauranger. Många tycker att det kan vara lite besvärligt att alltid behöva leta upp restauranger efter en heldag med äventyr, och vill därför gärna ha lite tips om vart man kan gå för att äta en god middag. Vi förstår precis och delar därför gärna med oss av våra favoritrestauranger på ön. I dag tänkte vi prata om en specifik restaurang Öland som vi har rekommenderat många av våra gäster att gå till, och de har alltid kommit tillbaka till hotellet mätta och belåtna!

Restaurangen som heter Lammet & Grisen gränsar till det vackra naturreservatet Horns Kungsgård, vilket skapar en vacker och idyllisk miljö. Där finns en stor takterrass att sitta på med något gott att dricka eller en bit mat, medan man ser ut över naturreservatet. Den stora takterrassen har varit väldigt uppskattad bland våra gäster, och har självklart varit en av anledningarna till att vi har rekommenderat dem att äta där. Men, vi får inte glömma den främsta anledningen till att vi har hänvisat dem till Lammet & Grisen – maten! De har ett koncept som är unikt i sitt slag, då köttet trancheras av kockarna mitt bland gästerna inne på restaurangen. Detta är ju dessutom en upplevelse i sig. Köttet serveras sedan med valfritt kallt eller varmt tillbehör, som är gjort på öländska och svenska råvaror. Kvalitén på maten är i en klass för sig, vilket beror på att nästan allt kött och alla råvaror är närproducerade och färska. På Lammet & Grisen köps det in så mycket lokalproducerade grönsaker, rotfrukter, frukter och bär som möjligt som kommer från grönsaksleverantörer på Öland och i Småland. De erbjuder dessutom öl från ett lokalt bryggeri, men också närproducerad glass och äppelmust för de små.

Som du kanske förstår rekommenderar vi varmt Lammet & Grisen, och tror att du hade uppskattat det lika mycket som våra tidigare hotellgäster. Har du vägarna förbi Öland i sommar så har du nu ett hett tips till vart du och familjen eller vännerna kan äta middag.

 

 

badrumsmatta

Hur ska man egentligen använda en badrumsmatta? Vad fyller den för funktion? Borde du köpa en badrumsmatta?

Vad är en badrumsmatta?
En badrumsmatta är en matta som du lägger in på golvet i badrummet. Enkelt. Oftast rektangulär men kan även figurera i andra former. En badrumsmatta är en funktionsmatta. Den ökar säkerheten genom att ge en torr plats att stå på när du kommer ut från duschen eller badkaret. Då minskar risken för att man halkar och slår sig på vått golv.

Inredningsdetalj
En badrumsmatta är ett enkelt och effektivt sätt att inreda sitt badrum, och skapa en trivsam och mysig miljö. Det finns en uppsjö av alternativ när det kommer till mattor, och badrumsmattor är inget undantag. Olika mönster, former och färger. Möjligheterna är oändliga. Ett tips är att kombinera handdukar och mattor för ett enhetligt utseende i badrummet.

Etikett
Hur använder man sin badrumsmatta till fullo? En badrumsmatta förhöjer trivsamheten i badrummet. Den är ett sätt att inreda och uttrycka sig. Dessutom ökar mattan säkerheten i badrummet. Dessutom agerar den ljuddämpande. Badrum kan vara väldigt kalla rum med framförallt kalla golv, vilket kan ge en obehaglig känsla när man går upp på morgonen och möter det iskalla golvet med sina bara fötter. Då kan det vara skönt att borra in sina tår i en varm och skön matta.
Ska man använda sin badrumsmatta optimalt ska man direkt efter man duschat, sträcka sig ut ur duschen och hämta in sin handduk. Sedan torka av sig inuti duschen och sedan ställa sig på badrumsmattan. Då blir mattan inte helt blöt och behåller sin trevliga känsla. Dessutom kan du hänga upp badrumsmattan sedan och låta den torka av sig själv.

Glasräcke

I Sverige har vi ett väldigt varierande klimat. Värmen vi upplevde i somras tillsammans med isiga vintrar och hårda nordiska vindar ställer mycket höga krav på våra hus och hem. Bygger du altan eller balkong skulle vi starkt rekommendera att investera i glasräcken som tål ett hårt nordiskt klimat under många år framöver. Beställ glasräcken hos Räckesspecialisten. På lång sikt är det en väldigt god investering att satsa på ett stabilt och snyggt räcke!

Kolla in detta snygga räcke som är uppsatt på ett hus på kusten:

Det finns modeller i aluminium, stolpfria glasräcken och räcken med klämfästen!

För några veckor sedan berättade jag för er att vi påbörjade en process med att ta fram nya skyltar till hotellet. Vi bestämde oss för taktila skyltar då det är en självklarhet att även synskadade personer enkelt ska hitta rätt i hotellet.

Jag blev så inspirerad när jag beställde våra nya skyltar, som förövrigt kommer att vara grå med vit text och vita symboler, att jag igår började fundera på om vi ska beställa nya namnskyltar till personalen.

De namnskyltar personalen har idag är olika då vi inte fått tag på exakt likadana namnskyltar till personalen som börjat under de senaste åren. Det är ju verkligen ett skäl till att byta men man blir hemmablind och har alltid ”viktigare” saker att ta tag i, men som sagt, nu blir det ett lyft kring alla skyltar och då även personalens namnskyltar.

 

Hur ska namnskyltarna se ut?

För att matcha dörrskyltarna jag beställt så kör jag på samma gråa färg med vit text på namnskyltarna, men det jag funderar på är vilken form och material namnskylten ska ha och vilken information som ska finnas med på skylten.

Jag har landat i att vi ska ha med vår logga på skylten, troligtvis längst upp i mitten och att enbart förnamnet på personalen ska finnas med. När vi kommer till formen och materialet så tror jag att vi kommer att köra på en kantig variant i grå metall. Jag var inne på min leverantörs webbplats och hittade där massa inspiration på olika namnskyltar. Det bästa är att de hjälper mig att ta fram en skiss som jag kan godkänna innan jag beställer alla skyltarna.

apple-blank-business-442574

Det lilla extra

När jag ändå är i kontakt med min leverantör så ska jag passa på att beställa konferensbrickor. Vi har fått fler och fler förfrågningar på konferenser här den senaste tiden, vilket är jätteroligt. Jag försöker att skapa en bra helhetsupplevelse här på hotellet och då brukar jag se till att det inte bara finns pennor, block och sådana saker som man räknar med ska finnas i ett konferensrum utan även konferensbrickor (ifall man som ansvarig glömt det), färska blommor på bordet och extra goda kakor. Nu kan jag ju inte vara säker på att det är det som har bidragit till det ökande intresset för hotellets konferensrum men det har ju i alla fall inte skadat.

simma

Vår spa-avdelning och vårt badhus öppnar tidigt på morgonen. Unna dig en riktigt god morgon och börja dagen med en stillsam simtur innan frukosten. Att stiga upp med solen är inte bara hälsosamt, det är även välgörande för sinnet. Vakna upp naturligt och öka kroppens aktivitet i takt med att solen går upp. Välkommen!

 

Taktil skylt (1)

Nyligen var vi på en konferens som anordnades för hotellägare här i Stockholm. Det var flera olika företag där. Företag inom möbelbranschen, IT-branschen, matgrossister osv.

Jag pratade med fler av företagen som var där och fick med mig en hel del nya kontakter. Vi ska ju göra om loungen i lobbyn och jag kom i kontakt med ett företag som säljer snygga, lite ovanliga soffor och fåtöljer. Vi kollade också på ett nytt bokningssystem som var väldigt smidigt jämfört med vårt gamla. Vi får se om det kan bli något liknande system i framtiden.

 

Jag stod länge och pratade med ett företag som säljer skyltar. De tillverkar b la namnskyltar, informationsskyltar, fasadskyltar och dörrskyltar. Det som fångade mitt intresse var när kvinnan från företaget berättade att deras specialområde är taktila skyltar. Det finns över 100 000 synskadade personer i Sverige och det är ju självklart otroligt svårt att orientera sig på allmänna platser om det inte finns taktila skyltar. Vi har inga taktila skyltar på hotellet och jag känner att det är dags att ändra på detta. Jag tänker att vi tar ett helhetsgrepp om hotellets skyltar och byter ut allt från rumsnummerskyltarna, toalettskyltarna i lobbyn, till informationsskyltarna. Knapparna i hissarna måste också fixas. Skyltarna är universella vilket också underlättar för våra utländska besökare.

 

Vi kan utforma skyltarna som vi vill, bestämma färg, form, material och typsnitt. Skyltarna kommer att ha både text i relief och punktskrift eller symbol i relief och punktskrift.

Jag har funderat lite och jag tror att vi kör på gråa skyltar med vit text och vita symboler.

 

Ända sedan samtalet med kvinnan från skyltföretaget som förövrigt heter Recognus så har jag tittat mig omkring när jag har varit i allmänna miljöer och det är inte många platser som har taktila skyltar. Jag hoppas att detta är något som fler hotell, butiker, restauranger och offentliga miljöer börjar tänka på.

hotell (1)

När du besöker ett hotell är det ett par saker du förväntar dig ska finnas, nästan oavsett hotellpriset. Utöver de uppenbara nödvändigheterna som garderob, lampor osv. förväntas det att det finns ett par glas samt schampo och balsam i badrummet. Om du har besökt ett hotell som inte inkluderar schampo och balsam i badrummet har det antagligen varit p.g.a. en av två anledningar. Antingen var det är väldigt lågpris och låg kvalitets hotell eller så är kulturen i landet du var i helt annorlunda från västvärlden. Även i de mindre utvecklade delarna av Asien är det vanligt med de här tillbehören men det varierar där.

Driver du ett hög-kvalitets hotell är det här ett koncept du kan utöka för dina högpris kunder. Vi på Hoteloden experimenterar nuvarande med detta konceptet och de tidigare resultaten verkar väldigt positiva.

Bättre upplevelse för högpris kunder

Vi har under en period testat att utöka konceptet av vad som är inkluderat för kunderna i badrummet. Till att börja med testade vi högre kvalitet schampo och balsam. Tyvärr märkte vi inte större skillnad i kundrecensionerna från test-gruppen mot vanligt. Efter det började vi istället inkludera nya produkter, det började med hygienprodukter och har sedan utvecklas som koncept. Det vi använder för tillfället är hudvårdsprodukter från Maria Åkerberg. Vi har sett bra resultat av att inkludera Maria Åkerberg produkter för kvinnor. Vi har testat olika typer av produkter och just nu verkar ansiktskräm fungera bäst.

Det är viktigt att uppmärksamma att taktiken inte visar samma resultat bland kvinnor och män och det kräver anpassning. För hotell som erbjuder högkvalitets rum är den extra kundanpassningen inte en stor förändring. Du behöver därför överväga vad du erbjuder och om du ska testa detta på en del rum och klienter bara. När det kommer till hotell finns det generella regler du kan följa, men om du vill stiga över konkurrenter är det lilla extra du gör väldigt viktigt.

halloween_Hotel_OdenI stundande Halloweentider så vill vi här på Hotel Oden komma med lite tips på hur ni där hemma kan spetsa till tillvaron lite och förhoppningsvis höja mysfaktorn några steg. Här i receptionen samt i restaurangen har vi valt att sätta upp dekorationer som våra gäster kan uppleva och som vi verkligen hoppas fångar Halloweenkänslan. Vi har börjat dekorera med urgröpta pumpor och lyktor samt läskiga skelett och mindre kreationer som vi känner ger lite mer liv till hotellet.

Vi på Hotel Oden vill önska er alla därute i höstmörkret en riktigt trevlig Halloween. Ta hand om varandra och var på utkik efter spöken på rymmen.

Hotellinredning

Hur ofta när du är ute och reser bor du på hotell? Antagligen har du haft olika erfarenheter och föredragit vissa hotell över andra. Har du vid de tillfällena reflekterat på varför vissa vistelser är bättre än andra? Det finns självklart många olika faktorer som påverkar och de uppenbara är saker som storlek, kvalitet, utsikt och liknande. Det finns dock en sak som gör att hotell på samma prisnivåer skiljer sig och det är personlighet. Många hotell kan kännas sterila även om de har bra kvalitet. Vi uppskattar alltid en lite mer personlig inredning.

Garderobsinredning

En av de lättaste och billigaste sätten att få en mer personlig känsla i hotellrum är att skapa egen garderobsinredning. Att skapa mer innovativa och personliga garderober är inte längre samma kostnad som det var för ett antal år sedan och det kan ge en bättre rummet en bättre känsla. I jämförelse med att anställa experter för att designa rum är det mycket billigare. Ett av de lättaste sätten för hotell att driva bort kunder är att ha tråkiga och enformiga rum. Anpassad garderobsinredning är ett enkelt tillvägagångssätt för att undvika det problemet.

Ett ytterligare fördel med anpassad garderobsinredning är att du kan få mer anpassade rum för besökare. En affärsresande har andra garderobsbehov än en barnfamilj, utnyttja det och gör det till en fördel över dina konkurrenter.

Hotell kräver ett modernt tankesätt

Ett annat otroligt lätt sätt att förbättra känslan av hotellrum är genom att tapetsera väggarna med positiva färger och mönster. Visserligen låter detta som ett otroligt uppenbart tips men det är förvånansvärt hur många hotell som inte följer det. Tyvärr har många hotell ett gammaldags tankesätt där de fokuserar för lite på kundernas upplevelse när de anländer till hotellet. För många hotell bryr sig mer om marknadsföring och att locka kunder utan att förstå att kundupplevelsen nu är en viktigt del av processen. Nästan alla kunder undersöker hotell innan de gör sina val nu för tiden och positiva recensioner är då ett krav.