hotell (1)

När du besöker ett hotell är det ett par saker du förväntar dig ska finnas, nästan oavsett hotellpriset. Utöver de uppenbara nödvändigheterna som garderob, lampor osv. förväntas det att det finns ett par glas samt schampo och balsam i badrummet. Om du har besökt ett hotell som inte inkluderar schampo och balsam i badrummet har det antagligen varit p.g.a. en av två anledningar. Antingen var det är väldigt lågpris och låg kvalitets hotell eller så är kulturen i landet du var i helt annorlunda från västvärlden. Även i de mindre utvecklade delarna av Asien är det vanligt med de här tillbehören men det varierar där.

Driver du ett hög-kvalitets hotell är det här ett koncept du kan utöka för dina högpris kunder. Vi på Hoteloden experimenterar nuvarande med detta konceptet och de tidigare resultaten verkar väldigt positiva.

Bättre upplevelse för högpris kunder

Vi har under en period testat att utöka konceptet av vad som är inkluderat för kunderna i badrummet. Till att börja med testade vi högre kvalitet schampo och balsam. Tyvärr märkte vi inte större skillnad i kundrecensionerna från test-gruppen mot vanligt. Efter det började vi istället inkludera nya produkter, det började med hygienprodukter och har sedan utvecklas som koncept. Det vi använder för tillfället är hudvårdsprodukter från Maria Åkerberg. Vi har sett bra resultat av att inkludera Maria Åkerberg produkter för kvinnor. Vi har testat olika typer av produkter och just nu verkar ansiktskräm fungera bäst.

Det är viktigt att uppmärksamma att taktiken inte visar samma resultat bland kvinnor och män och det kräver anpassning. För hotell som erbjuder högkvalitets rum är den extra kundanpassningen inte en stor förändring. Du behöver därför överväga vad du erbjuder och om du ska testa detta på en del rum och klienter bara. När det kommer till hotell finns det generella regler du kan följa, men om du vill stiga över konkurrenter är det lilla extra du gör väldigt viktigt.

halloween_Hotel_OdenI stundande Halloweentider så vill vi här på Hotel Oden komma med lite tips på hur ni där hemma kan spetsa till tillvaron lite och förhoppningsvis höja mysfaktorn några steg. Här i receptionen samt i restaurangen har vi valt att sätta upp dekorationer som våra gäster kan uppleva och som vi verkligen hoppas fångar Halloweenkänslan. Vi har börjat dekorera med urgröpta pumpor och lyktor samt läskiga skelett och mindre kreationer som vi känner ger lite mer liv till hotellet.

Vi på Hotel Oden vill önska er alla därute i höstmörkret en riktigt trevlig Halloween. Ta hand om varandra och var på utkik efter spöken på rymmen.

Hotellinredning

Hur ofta när du är ute och reser bor du på hotell? Antagligen har du haft olika erfarenheter och föredragit vissa hotell över andra. Har du vid de tillfällena reflekterat på varför vissa vistelser är bättre än andra? Det finns självklart många olika faktorer som påverkar och de uppenbara är saker som storlek, kvalitet, utsikt och liknande. Det finns dock en sak som gör att hotell på samma prisnivåer skiljer sig och det är personlighet. Många hotell kan kännas sterila även om de har bra kvalitet. Vi uppskattar alltid en lite mer personlig inredning.

Garderobsinredning

En av de lättaste och billigaste sätten att få en mer personlig känsla i hotellrum är att skapa egen garderobsinredning. Att skapa mer innovativa och personliga garderober är inte längre samma kostnad som det var för ett antal år sedan och det kan ge en bättre rummet en bättre känsla. I jämförelse med att anställa experter för att designa rum är det mycket billigare. Ett av de lättaste sätten för hotell att driva bort kunder är att ha tråkiga och enformiga rum. Anpassad garderobsinredning är ett enkelt tillvägagångssätt för att undvika det problemet.

Ett ytterligare fördel med anpassad garderobsinredning är att du kan få mer anpassade rum för besökare. En affärsresande har andra garderobsbehov än en barnfamilj, utnyttja det och gör det till en fördel över dina konkurrenter.

Hotell kräver ett modernt tankesätt

Ett annat otroligt lätt sätt att förbättra känslan av hotellrum är genom att tapetsera väggarna med positiva färger och mönster. Visserligen låter detta som ett otroligt uppenbart tips men det är förvånansvärt hur många hotell som inte följer det. Tyvärr har många hotell ett gammaldags tankesätt där de fokuserar för lite på kundernas upplevelse när de anländer till hotellet. För många hotell bryr sig mer om marknadsföring och att locka kunder utan att förstå att kundupplevelsen nu är en viktigt del av processen. Nästan alla kunder undersöker hotell innan de gör sina val nu för tiden och positiva recensioner är då ett krav.

Nålfiltsmattor

När man trycker samman fibrer genom att använda nålar och skapar flera olika skikt kan man få fram nålfiltsmattor. Det hela låter komplicerat, men i själva verket är det ganska enkelt. Du känner igen nålfiltsmattor genom dess utseende, de har nämligen en yta som är slät och en som ofta har ett tryckt mönster. Det är vanligt att nålfiltsmattor används till större ytor, så som exempelvis vid mässor. Det är viktigt at hålla nålfiltsmattor torra, risken finns att de annars kommer börja lukta illa. Du behöver inte heller vara rädd för allergi när det kommer till nålfiltsmattor. Förr i tiden var detta en risk, men dagens nålfiltsmattor är gjorda av material utan någon som helst risk för allergiska reaktioner.

Läs mer om nålfiltsmattor från Eventgross här (därifrån har vi beställt våra. Supernöjda!).

Nålfiltsmatta
Såhär ser det ut!

Skötsel

Att sköta om nålfiltsmattor är inte svårt. Så länge du kontinuerligt tar hand om dem så kommer de inte att bli fördärvade. Dammsugning är det viktigaste och det behöver ske ofta. Hur ofta beror naturligtvis på hur ofta de gås på, och om de gås på med skor. Tänk också efter om det finns något annat som kan smutsa ned dina nålfiltsmattor. Är det exempelvis på en plats där skor alltid används så behöver nålfiltsmattor dammsugas några gånger i veckan, men är det sällan folk går på dem är en gång i veckan nog. Om det är ingrodd smuts i dina nålfiltsmattor så är tipset att använda dig av ett borstvalsmunstycke, då kommer du att få se på rensning! Det finns dock undantag, så se över om dina nålfiltsmattor tål borstvalsmunstycke innan du börjar dammsuga med dem.

Olika sorters nålfiltsmattor

Det finns många olika typer av nålfiltsmattor för dig att välja mellan. Med många alternativ ökar chansen att hitta något som verkligen passar dig och det du behöver, men det ökar också svårighetsgraden att välja och beslutsångesten som följer efter. Ta hjälp av någon kunnig inom området, det brukar vara bäst.

Limfog direkt från skogen

Limfog direkt från skogen

Behöver ditt kök ett ansiktslyft eller en hel renovering? Då borde du göra som vi gjorde här på Hotel Oden nyligen, nämligen renovera med köket med limfog. Det är mycket att tänka på när man renoverar sitt kök. Det är inte bara design som är essentiellt, utan även funktion och hållbarhet som ska vägas in. Dessutom finns det så otroligt många smarta lösningar och varianter att det är viktigt att se över alla för- och nackdelar innan man bestämmer sig.

Ett modernt kök idag är rustikt med mycket naturmaterial. Sten, växter, jordnära färger och massivt trä är stora trender just nu. Just träbänkskivor finns det många fördelar med, exempelvis så har forskning påvisat att massivt trä innehåller enzymer som kan bryta ner bakterier vi finner i livsmedel. Med andra ord så kan ditt val av bänkskiva också vara avgörande för ditt köks renlighet.

Om du väljer trä när du ska renovera ditt kök finns det en del att tänka på: Först och främst val av träslag: Eftersom trenden är mer åt det rustika hållet så är ek och ask två favoriter, men även mer exklusiva träslag så som äpple och Jakaranda. Träslagen skall gärna matchas ihop med färger så som grönt och grått, men även mörkblått är en het färg.

Ett enkelt sätt att implementera trä-element i ditt kök är genom limfog. Limfog är ett otroligt starkt material, då det består av ihop-limmade lamellstavar. Limfog kan användas både till köksbänkar och köksluckor och är ett otroligt tåligt material. Dock så finns det limfog av olika kvalitet och oftast så är de stora bygghandlarnas alternativ av lite sämre standard men till ett lägre pris. Om man däremot vill se till att köket blir tåligt och bryr sig om kvalitet så ska man vända sig till en limfogspecialist. En specialist väljer trä med omsorg och ser till att du får ett material utan kvistar som är ganska fula och kan bidra till mer arbete om man vill försöka dölja dem.

Som sagt, att planera renovering av kök är en hel vetenskap. Det är också viktigt att man inte följer trender allt för hårt, utan att man väljer utefter sina egna preferenser och behov. Men oftast lönar det sig att vända sig till en specialist som har koll på material och funktion så man blir riktigt nöjd när projektet är färdigt.

Manuell Kassalåda
Manuell Kassalåda
En manuell kassalåda

Att ha en kassalåda av hög kvalitet är nästan ett måste om du vill att pengarna du får in genom försäljning ska vara säkra. Det finns många sätt att öka säkerheten för kassapersonalen, att använda kassalåda är en av dem.

Det finns naturligtvis många olika varianter att välja mellan, vilken kassalåda som passar dig bäst beror på många saker. Storleken beror enbart på hur mycket pengar du förväntas förvara i kassalådan samtidigt. Hur mycket pengar du förväntas ha i kassalådan på en och samma gång beror på hur mycket du säljer och hur ofta du tömmer kassalådan. Hur ofta du tömmer kassalådan beror i sig på hur ofta du behöver frakta dina pengar till banken eller hur ofta värdetransporten kommer om du använder dig den tjänsten.

Det finns kassalådor som är helt manuella. De öppnar sig när du vrider om nyckeln och du stänger dem genom att putta in lådan och låsa. Dessa kassalådor passar bäst för mindre företag som handskas med relativt lite kontanter. De passar också bättra för dessa företag eftersom det troligtvis inte är långa köer till deras kassor, då det tar lite tid att handskas med dessa kassalådor jämfört med de som beskrivs näst.

Automatiska kassalådor är sådana som öppnar sig automatisk när det behövs. Du tar betalt och kassan räknar själv ut hur mycket kunden ska ha tillbaka i kontant. Då öppnas kassalådan automatisk och du kan ta ut den summan som kassaregistret visar. En kassalåda måste fungera ihop med ett kassaregister för att denna kombination ska fungera. Till skillnad från de manuella kassalådorna räknar alltså denna kombination ut åt kassapersonalen vad som ska betalas och vad som ska åter till kunden. Detta tar naturligtvis mindre tid vilket var anledningen till att det är mer nödvändigt med många kunder och mer kontanter i rullning.

Mini Rodini barnkläder

Mini Rodini barnkläder

Återigen har ett svenskt märke gjort succé på klädmarknaden, den här gången är det Mini Rodini som är i fokus. Mini Rodini gör barnkläder och de ger det med en sådan elegans att hela världens föräldrar fullkomligt älskar dem. Det är den svenska kvinnan Cassandra Rhodin som ligger bakom Mini Rodini. Hon är en illustratör och hon är grundaren av märket. År 2006 var året då allting startade så i år firade märket 10 år. Tänk vad långt man kan komma på bara ett decennium.

En hyllning till fantasin

Barnkläderna har hyllats för sina fantastiska illustrationer. Mini Rodini beskriver sina kläder och dess illustrationer som en hyllning till fantasin och till barns upplevelse om att ingenting är omöjligt. Kläder ska passa personligheter och vad är då inte bättre än att ta barnens lekfulla sinne för att forma deras kläder. När barn har på sig barnkläder från Mini Rodini så bidrar det till barnens egna lekar och känsla.

Kvalitet och ansvar

Men det är inte enbart illustrationerna som gör Mini Rodini så speciellt. Barnkläder utan hög kvalitet och slitstyrka är bortkastade pengar. Om barn ska kunna leka fritt i sina kläder så kräver det att de tål både de ena och det andra. Eftersom kläderna håller längre behöver de inte bytas ut lika ofta, vilket är mycket skonsamt mot miljön. Ansvar för miljön är något som Mini Rodini tar på största allvar. Därför är alla barnkläder gjorda av ekologiska varor. Detta är bra för miljön, för de som arbetar med kläderna och för barnen som har på sig dem.

Barn är livet

Att välja kläder till sina barn kan ibland vara svårt. Man vill välja rätt på så många olika sätt att man ibland går vilse. Det är viktigt att man tänker på de delarna som Mini Rodini gör. Därför rekommenderar vi starkt att i fortsättningen satsa på Mini Rodini.

Tag Heuer

Tag Heuer

En av mina favoriter bland klocktillverkare är Tag Heuer. Jag vet inte riktigt varför det har blivit så, men numera ser jag dem som de allra finaste. Skulle jag köpa en riktigt fin klocka idag så skulle det vara en klocka från Tag Heuer. Inte från Rolex eller Omega, inte från någon annan av de exklusiva klockorna som finns på marknaden, utan en Tag Heuer.

Men det är inte säkert att jag hade valt att köpa en så dyr och fin klocka. Det finns ju både många fördelar och nackdelar med det valet. En Tag Heuer är dyr och du kommer att vara fast med samma klocka länge, på gott och ont. Men den håller i många, många år och du får en klocka med en fantastisk historia och med fenomenal kvalitet. En sämre och inte lika fin klocka kanske inte håller lika länge, men den kommer inte heller att kosta i närheten av vad en Tag Heuer gör. Du kommer också att kunna byta stil på klockan när du behöver köpa en ny. Som sagt, det finns både negativa och positiva aspekter att ta i beaktning innan man gör valet.

Tag Heuer har som sagt en fantastisk historia. Den sträcker sig hela vägen tillbaka till året 1860. En man vid namn Edouardo Heuer inledde sin verksamhet som urmakare i en liten stad vid namn St-Imier i Schweiz. Heuer var hans efternamn, men själva urmakeriet hette under denna tid Uhrenmanufaktur Heuer AG. Det var många år senare som varumärket Tag Heuer skulle bildas, närmare bestämt 1985 då Tag Group köpte upp majoriteten av aktierna i bolaget. Att historian började i Schweiz är inte något unikt för klocktillverkare av den här rangen. Det är snarare så att det är regel än undantag. De bästa klockorna i världen är enligt mig skapade av Tag Heuer. Vad tycker du?

Digital Signage

Digital Signage

Att som hotell ha en hög kvalitet på sin digital signage har aldrig varit enklare än det är idag. Människans utveckling av teknik har bidragit till detta. Man kan som hotell numera använda sig av tjänster, verktyg och strategier inom digital signage som inte var möjlig för egentligen inte speciellt många år sedan. Men med denna ständiga förändring och förbättring ökar också konkurrensen men framförallt kravet på hög kvalitet från kunder. Har ni som företag inte tillräckligt bra digital signage, om ni inte tar er an de nya möjligheterna som finns, så kommer kunderna att märka detta och tänka att ni som företag är gammalmodiga på grund av det.

Det är med hjälp av digitala skärmar och med de styrningsmöjligheterna till de digitala skärmarna som ni kommer kunna upprätta en fantastisk och modern digital signage. Med digitala skärmar kan ni byta innehållet i realtid, alltså i princip när som helst ni behöver det. Gammal reklam på TV är ett bra exempel. När reklamen är gammal, när den handlar om någonting som redan hänt, så reagerar man och tänker att ”det där var ju oprofessionellt”. Tvärtom blir reaktionen när spelsidor gör reklam i halvtidspausen i en fotbollsmatch med aktuella odds som gäller just där och då men kanske inte för fem minuter sedan eller om fem minuter. På samma sätt fungerar den nya kundkommunikationen. Informationen ni ger ut till era kunder kommer att vara aktuell, relevant och den kommer att få era kunder att förstå att ni är moderna och framåtsträvande.

Men det är inte enbart inom digital signage som dessa digitala skärmar och den nya styrningstekniken är bra att använda. Inom stora företag är det perfekt att använda det. Om alla medarbetare får tillgång till aktuell och korrekt information ständigt kommer arbetet att bli mycket mer effektivt. Det går alltså alldeles utmärkt att använda digitala skärmar både för ökad kvalitet i er digital signage och internt inom företaget.

Bord på restaurang

För ett hotell är gästerna alltid det viktigaste. Utan gäster inga jobb, så att säga. För oss är det självklart att kontinuerligt göra kundundersökningar, eller nöjdhetsundersökningar som vi kallar dem. Ingen av våra gäster får någonsin lämna hotellet utan att känna att vi som hotell har gjort vårt yttersta för att uppfylla alla förväntningar.

På samma sätt vill vi också alltid utveckla vår verksamhet för att kunna attrahera fler gäster. Vi utför regelbundet rena marknadsundersökningar för att förstå vad det är som våra potentiella gäster skulle värdesätta hos ett hotell. Vilka funktioner är viktiga, vilka bekvämligheter är nödvändiga och hur kan vi som personal maximera sannolikheten att vi ska kunna få just dig som gäst hos oss?

Dessa två typer av undersökningar är inte helt enkelt att göra själv. Det går, men det kräver oerhört mycket planering – inte minst för att faktiskt få till bra frågor som sedan kan användas för att förstå hur verkligheten ser ut och dessutom så pass relevanta att det går att förlita sig på dem. Vårt tips är att anlita ett företag som är specialiserat på just dessa typer av tjänster, till exempel cmaresearch.se som är oerhört duktiga på just dessa typer av undersökningar där det gäller att förstå allt från kunders upplevelser till vad det är som faktiskt skulle kunna locka fler att vilja spendera en weekend hos oss.